CO TAM SŁYCHAĆ W BAROKU?

WARSZTATY INSTRUMENTALNE – BAROKOWE

20 marca 2018r.  (wtorek) upłynął w szkole pod znakiem BAROKU.

Sala kameralna – KLAWESYN

Aby przenieść się do innej epoki wcale nie potrzeba teleportacji. Wystarczyło 20 marca pojawić się u nas w szkole. Mieliśmy niezwykłą przyjemność gościć wspaniałych artystów wykonujących muzykę na instrumentach z epoki. Nas (pianistów, choć nie tylko) interesował najbardziej instrument klawiszowy – klawesyn. Dr hab. Ewa Mrowca z ogromną pasją opowiadała o dziejach tego instrumentu, pokazała cały mechanizm oraz nie bała się nawet najbardziej wyszukanych pytań naszych uczniów. Każdy mógł dotknąć tzw. Piórka (prawdziwe, odpowiednio przystosowane ptasie pióro), które szarpie strunę i generuje dźwięk. Dodatkowo każdy uczestnik mógł spróbować swoich sił na klawesynie – lekkość mechanizmu, specyficzne brzmienie oraz czarno-biała klawiatura to pewnego rodzaju egzotyka dla współczesnego słuchacza. Na szczęście pełnia zrozumienia i zachwytu nastąpiła wieczorem kiedy trio …. wykonało dla nas cudowny koncert muzyki barokowej. Kochani. Muzyka naprawdę przenosi w czasie. Aby się o tym przekonać zapraszamy na kolejne koncerty.

p. Natalia Tomecka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sala nr 9 – WIOLONCZELA BAROKOWA

Warsztaty wiolonczeli barokowej prowadził dr Jakub Kościukiewicz. Dużo dowiedzieliśmy się na temat sposobu gry na tym instrumencie, techniki trzymania smyczka oraz jego wyglądu w tamtym czasie. Mogliśmy zobaczyć i posłuchać tak pięknego instrumentu, jakim jest wiolonczela barokowa. Jak można się spodziewać instrument ten różni się w budowie od współczesnej wiolonczeli, a mianowicie nie posiada nóżki, jej struny są wykonane z jelit zwierzęcych, prożek jest wykonany z kości słoniowej, co daje lepsze brzmienie, a gryf jest w linii prostej do pudła rezonansowego, zaś w wiolonczeli współczesnej jest on delikatnie wykrzywiony w kierunku osoby grającej. Dowiedzieliśmy się wiele informacji dotyczących sposobu wykonywania muzyki barokowej, jej cech oraz poznaliśmy kompozytorów komponujących w baroku na ten instrument.

Łukasz Zelek – ucz. kl. I PSM II st.

Dr Jakub Kościukiewicz w ramach spotkania  zaprezentował dwie wiolonczele barokowe. Przedstawił budowę instrumentu, omówił struny, trzymanie wiolonczeli, która jest bez nóżki, a trzyma się ją łydkami. Pokazał też kilka smyczków, które różnią się od naszych współczesnych łukowatym kształtem. Przedstawił bardzo dużo materiałów, pozycji nutowych, z których dowiedzieć się  można w jaki sposób należy grać muzykę barokową m.in. N. Harnoncourt – „Dialog muzyczny” oraz tego samego autora „Muzyka mową dźwięków”, G. Muffat „On performance Practive, L. Mozart – „Szkoła skrzypcowa”. Przedstawił repertuar wiolonczelowy XVII i I poł. XVII wieku. Opisał także aspekty historycznej praktyki wykonawczej. Było to bardzo ciekawe, pouczające i wszyscy, którzy brali udział w warsztatach z pewnością skorzystali z tak szeroko przedstawionej wiedzy teoretycznej i praktycznej.

p. Aleksandra Stopa

Sala nr 14 – OBÓJ BAROKOWY

Sekcja instrumentów dętych zebrała się w sali nr 14, gdzie p. Patrycja Leśnik – Hutek w bardzo interesujący sposób dzieliła się swoją wiedzą o muzyce oraz instrumentarium tej epoki. Mieliśmy okazję obejrzeć slajdy, posłuchać brzmienia oryginalnych instrumentów, a przede wszystkim zobaczyć na własne oczy cały zestaw instrumentów z rodziny oboju, począwszy od zwykłego oboju barokowego, poprzez obój d’amore (miłosny), obój da caccia (myśliwski), obój klasyczny, czy obój romantyczny. Co ciekawe, każdy z nich wymaga innego stroika, innej techniki gry oraz charakteryzuje się innym brzmieniem. Okazuje się też, że współczesny obój, ze względu na swoją ewolucję konstrukcyjną, całkowicie odbiega od XVII-wiecznego kawałka drewna, który nie posiadał klapek, a jedynie otwory. Łatwo się zatem domyślić, że współczesny oboista nie poradzi sobie z grą na zabytkowym instrumencie. Analizując więc literaturę obojową z okresu baroku, dochodzimy do wniosku, że ówcześni instrumentaliści dysponowali rewelacyjną techniką gry.

p. Michał Gajda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONCERT NA FINAŁ

Finalną częścią wykładów był wspaniały koncert naszych gości z Łodzi – trójki muzyków grających na zabytkowych instrumentach. Była to prawdziwa uczta melomana. Zabrzmiały utwory G.F. Händla, J.P. Rameau, J.S. Bacha w różnych zestawieniach – obój i klawesyn, wiolonczela solo, klawesyn solo, trio – obój, wiolonczela, klawesyn. W każdym z dzieł słuchacze usłyszeli niezwykłą staranność wykonawczą, elegancję, stylowość, całkowite zaangażowanie, a nade wszystko piękno, głębię i pewną  tajemniczość muzyki dawnej.

Dziękujemy  Współczesnym Mistrzom Muzyki Barokowej za słowo i muzykę w tym dawnym temacie. A także organizatorowi wydarzenia – p. Michałowi Gajdzie, który „sprowokował” refleksje wielu uczestników o tej odległej, acz wartościowej epoce.

Tekst i zdj. k.j.

Copyright © All right reserved.
Skip to content